خلاقیت در تجارت

به نام خدای بخشنده و مهربان

تعداد نمایش 72

خلاقیت یکی از مهارت های اساسی مورد نیاز مدیران و فروشندگان است. با استفاده از نیروی خلاقیت می توانید خود را از بند عادات روزمره و الگوهای رفتاری خلاص کنید.

من هم مثل همه انسان‌ها توانایی خلاق بودن را دارم.

خلاقیت چیست؟

اگرچه ممکن است برخی افراد ذاتاً خلاق باشند اما اکثریت آنها همه چیز را همان گونه که هست می پذیرند. خلاق بودن هم یعنی در نظر گرفتن ایده ها یا اشیا در یک بستر متفاوت با هدف خلق یک چیز کاملاً تازه.

به عنوان مثال، یک بطری پلاستیکی از نظر خیلی ها صرفا یک بطری پلاستیکی است اما از نظر یک متفکر خلاق می تواند یک قیف، یا یک گلخانه کوچک و یا … هم باشد. اغلب ما خود را در حوزه فرهنگ و شرایط حاکم محدود می کنیم تا بتوانیم کارها را به شکل همیشگی انجام دهیم و به جای آن که مشکلات را به عنوان فرصتی برای یافتن راه های تازه انجام امور در نظر بگیریم، معمولا آنها را به شکل موانعی که باید از روی آنها پرید نگاه می کنیم.

تقکر خلاق با سوال کردن آغاز می شود:

alt

آیا واقعا اشیا همان چیزی هستند که ما تصور می کنیم، آیا می شود کاربرد دیگری برایش پیدا کنم؟

alt

همه ما به صورت غریزی از تفکر خلاق برای رویارویی با موقعیت های روزمره زندگی(مانند گیر افتادن در باران شدید) استفاده می کنیم. در محیط کار نیز سعی کنید نحوه بهره برداری آگاهانه از خلاقیت را فرا بگیرید.

هنگام رویارویی با مشکلات عادی، تفکر منطقی به ما کمک می کند که با کمترین تلاش از تجربیات شخصی خود برای یافتن راه حل مناسب استفاده کنیم. با ارزیابی یک موقعیت خاص در سایه تجربیات قبلی خود می توانید درست ترین مسیر را انتخاب کنید.

این روش منطقی بسیار موثر است. با این حال، در صورت ناکافی بودن تجربیات قبلی، وجود چندین راه حل ممکن، یا نیاز به یک راه حل جدید، تفکر منطقی می تواند سد راه شما شود. ما از طریق تفکر خلاق به ایده های تازه می رسیم و سپس برای تبدیل آنها به اقدامات عملی از تفکر منطقی کمک می گیریم.

مثال:

سعید یک مکانیک کم تجربه بود. یکی از وظایف روزمره او تعمیر اتومبیل های قدیمی بود که روشن نمی شدند. تجربیات قبلی او نشان می دادند که معمولا اشکال کار در تمام شدن باتری و یا رطوبت گرفتن شمع ها است. اگر اشکال کار در این دو قسمت نبود، آن وقت به سراغ استارت اتومبیل می رفت. او با استفاده از تفکر منطقی می توانست خیلی سریع به علت اصلی مشکل پی ببرد.

این موضوع را هم در ادامه بخوانید:  من همینم که هستم!

وقتی سعید تجربه بیشتری پیدا کرد رییس به او اجازه داد روی اتومبیل های جدیدتر نیز کار کند. او متوجه شد که مشخص کردن علت روشن نشدن اتومبیل های جدیدتر به دلیل پیچیدگی سیستم آن ها کار چندان ساده ای نیست. بنابراین، به جای آن که به تجربیات قبلی خود تکیه کند سعی می کرد جزئیات مربوط به مشکل اتومبیل ها را از صاحبان آن ها بشنود و با استفاده از نیروی خلاقیت خود عیب را پیدا کند.

همان طور که مثال نشان می دهد یک مکانیک با استفاده از تفکر منطقی و با بهره گیری از تجربیات قبلی خود در جهت یافتن راه حل توانسته است شیوه مقابله با مشکلات عادی را یاد بگیرد، اما وقتی با موقعیت هایی مواجه می شود که تجربه ای در مورد آن ها ندارد، سعی می کند از نیروی خلاقیت خود کمک بگیرد.

alt

خلاقیت فرصت‌های بیشتری را پیش روی شما قرار می‌دهد.

alt

اکثر افراد در زندگی شخصی و خصوصی خود خلاق هستند اما وقتی در قالب خودِ اجتماعی قرار می گیرند خلاقیت آنها کاهش می یابد. رفتار شرطی ما موجب می شود که مشکلات را برای خودمان نگه داریم و سعی کنیم بدون مشارکت دیگران به راه حل های فوری برسیم. سعی کنید این عادت را از بین ببرید.

هنگام رویارویی با مشکلات فرصتی را به کشف ایده ها و افکار مرتبط با موضوع اختصاص دهید و از مشارکت دیگران در جهت یافتن راه حل های مناسب بهره بگیرید.

گشودن قفل خلاقیت

ما طوری بار آمده ایم که فکر می کنیم


 


(این مقاله از سری مقالات کاربران ویژه است که برای مشاهده آن باید عضو ویژه سایت مکتب زندگی باشید.)

هم اکنون عضو ویژه مکتب زندگی شوید

  اگر عضو مکتب زندگی هستید برای ورود به بخش کاربری ویژه لطفا هم اکنون وارد شوید 

 




در این باره بیشتر بخوانید ...

شما چه کسی هستید؟ نمیدانم… شاید از دسته تیپ های شخصیتی هستید که به نظم و قانون خیلی پایبندید. شاید هم برعکس؛ اما مهم نیست. چیزی که مهمه؛ هم برای من ...
بیشتر بخوانید ...
درس های درباره فروش و هدفگذاری
در فروش قاعده اصولی وجود دارد و آن قاعده این‌است: قبل از اینکه به دیگران بفروشید، باید به خودتان بفروشید. اگر به کالا و خدمات خود اعتقاد نداشته باشید، بدانید که ...
بیشتر بخوانید ...
۱۰ کاری که افراد فقیر هر روز انجام میدهند
۱۰ کاری که افراد فقیر هر روز انجام میدهند   افراد فقیر عادات فقیر دارند، افراد ثروتمند عادات ثروتمند. نه چیزی بیشتر، نه کمتر. امروزه افرادی که با حوزه های موفقیت و پیشرفت ...
بیشتر بخوانید ...
اگر دوست دارید عنان سرنوشت خود را در دست گیرید، و تغییر کردن را بیاموزید، من محمد جانبلاغی در این جا(سایت روانشناسی مکتب زندگی)  راهکارهایی به شما ارائه می‌کنیم تا ...
بیشتر بخوانید ...
تکنیک مهندسی و طراحی فروش
 تکنیک مهندسی و طراحی فروش  شناخت خود و رقیب هر سازمان و کسب و کاری در قلمرو واحدهای وظیفه ای خود، نقاط قوت و ضعف دارد. در هیچ شرکت یا کسب و ...
بیشتر بخوانید ...
چرا آن کتابِ ۴۵.۰۰۰ تومانی را کسی نمی‌خرید؟
در یکی از روزهای زیبای پاییزی که آفتابْ لطیف است و هوا دلپذیر، وارد کتاب‌فروشی‌ای می‌شوم که نزدیک محل کارم است. چند ماهی است به آنجا سر نزده‌ام و می‌روم ...
بیشتر بخوانید ...
تکنیک های فروش تلفنی
امروزه بازاریابی و فروش تلفنی، از رایج‌ترین تکنیک‌های فروش در بازاریابی است. در این روش فروشنده با استفاده از تلفن با مشتری ارتباط برقرار می‌کند و با در اختیار گذاشتن ...
بیشتر بخوانید ...
 تکنیک های نهایی سازی فروش  چطور بفهمیم کی و بخواهیم فروش به قطعیت برسد؟ من محمد جانبلاغی در این مقاله هم مثل سایر مقالات دیگر می خواهم تکنیک های نهایی سازی فروش ...
بیشتر بخوانید ...
آیا میدانستید تمام بار تبلیغات کسب و کار شما به دوش شما نیست؟ و باید مشتری قسمتی از آنرا به عهده بگیرد؟ اما این وظیفه و هنر شماست تا بتوانید چنان ...
بیشتر بخوانید ...
چگونه با رعایت ۷ مرحله طلایی فروش تبدیل به فوق ستاره فروش شویم با سلام ، من محمد جانبلاغی در این مقاله سعی دارم تا فروشندگان را با ۷ نکته و مرحله طلائی ...
بیشتر بخوانید ...
قانون هایی که باید شکست!
درس های درباره فروش و هدفگذاری
۱۰ کاری که افراد فقیر هر روز انجام
چرا از تغییر کردن میترسیم؟
تکنیک مهندسی و طراحی فروش
چرا آن کتابِ ۴۵.۰۰۰ تومانی را کسی نمی‌خرید؟
تکنیک های فروش تلفنی
تکنیک های نهای سازی فروش
چطور مشتری را تبدیل به تبلیغاتچی خود کنیم؟
۷ مرحله طلایی فروش


درپناه حق باشید.
 سخن روز مکتب زندگی:

            


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما در مکتب زندگی منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با علامت ستاره (*) علامت‌گذاری شده‌اند

با ارسال نظرات خود ما را در هر چه بهتر کردن خدماتمان یاری دهید.

لطفا کد امنیتی روبه رو را وارد کنید:     1 + 6 =